sabar dek ujian

suatu petang yang hening, redup, tenang sangat, angin yg mendayu-dayu, ibu melihat si kakak yg sedang terbaring di sofa
"kakak, dah tu, jgn tidur lepas asar, meh sini duk kat buaian dgn mak ambil angin"
si kakak pun terus basuh muka dan capai cardigan&tudung, duduk sebelah ibunya di buaian
si ibu dan si kakak termenung sekejap, sambil menikmati keindahan alam, suasana kampung yg sgt menenangkan, bunyi cengkerik, bunyi burung
haaaaaaaaaaa "mana dapat do suasana mcm ni kat KL" *keluhan hati kakak
kakak mulakan bicara "mak, tadi zohor akak dgn opah dgr ceramah kat radio" memang kebiasaan kakak akan menemani opahnya mendengar tausiah kat radio 
di ruang tamu bersama opahnya
si ibu mendengar dengan kusyuk, apa yg cuba si kakak sampai kan
kakak sambung bicara 
" ustaz cerita, suatu hari Aisyah isteri nabi, minta izin dgn Rasulullah untuk pulang ke kampung, sebab nak jumpa dgn ayah dan ibunya
dan nak kepastian tentang fitnah yg Aisyah dengar pasal org mengata die, so Rasulullah pun izinkan, bila dah sampai Aisyah tanya kat ibu die
"ibu, benarkah apa kata org itu?" Aisyah tanya pasal fitnah tu kat ibu die, lepastu ibu Aisyah jawab " Aisyah, biasalah tu, bila kita ada
ramai madu, org akan kata macam-macam" maksudnya kan mak, ibu Aisyah mengiyakan fitnah tu, so Aisyah sedih sangat, nak tau tak apa Aisyah respon?
lepas dengar je apa ibu die kata, Aisyah sebut "Subhanallah" LEPASTU Aisyah sedih sgt, Aisyah menangis, sedih sampai malam dan hari berikut" 
ibu "ermm, conclusion cerita ni?"
kakak " ibrah yg blh kita ambil kat cerita tadi kan mak, kita sebagai perempuan jgn cepat melatah segala fitnah yg menimpa"
ibu memikir sejenak "hmmm, betul" then, mak relatekan dgn masalah yg mereka hadapi, sungguh menyentuhkan perasaan betul!
kakak sambung "lepastu ustaz pesan, apa je yg terjadi kena sabar, sebab kan, ujian yg kita kena ni kan mak kecil sgt jika
nak dibandingkan dgn ujian Rasulullah" *mata si kakak mula berkaca dan bergenang airmatanya
ibu membalas "betul tu, Rasulullah kena jerut leher, nak sampaikan dakwah nak sampaikan Islam susah sgt, kena baling dgn tahi unta,
setakat fitnah yg timpa keluarga kita ni apalah sgt, akak, akak kena kuat tau, kalau kakak lemah mak pun lemah, kita telan je semua ni"
kakak jawab "betul mak, sebab lepas hujan kan ada pelangi, mak, akak tak sabar nak tengok pelangi lepas ujian ni" dari tadi si kakak menahan
airmatanya kini, mengalir juga di pipinya, cepat-cepat die usap airmata tu, cehh, konon nak nampak gagah, bila Allah bagi GEDEBUK! secebis ujian kan bahu 
baru tahu iman kita tahap mana
lalu mereka berfikir sejenak, ibu dan kakak sama-sama menyebut "SUBHANALLAH" mereka tersenyum
tiba-tiba opah dtg 
si kakak pelawa opahnya dgn senyuman dan wajah yg ceria "eh opah! meh dok sini"
si opah dan si ibu rancak berbual petang itu, si kakak apa lagi, ambil kesempatan duk luar cari LINE ber-wasep dgn sister fillah die, hehhehhehhe
ok
*profshima masuk line
ok dah, takmo sedih sedih, mari muhasabah kejap, tah kenapa lately ni aku suka termenung sendiri,mengenangkan iman dalam dada,
bukan apa, aku rasa iman aku jatuh, lepas balik dari UM, habis MSKP
mutabaah amal aku semua lari *tunduk pejam mata
nak mula balik aku terpaksa mengambil masa tiga hari untuk sinchronize kan semua, perghhh beratnya kau jgn tanya
mcm kau letak 10kg beras atas bahu kau, malah lebih berat! sampai adik aku mula tegur
"mana NOOR HASHIMAH yg dulu?" *sakitnya tuh disni naaaaahaaaamek kau!!! agaknya aku terbawak-bawak perwatakan Miss Kate ke rumah LOL
lepastukan, ada ke patut aku tunjuk semua tarian yg aku belajar time MSKP kat mak n adik aku, WAHAHHAHAHAH
engkorang patut tgk muka mak aku, terkejut beruk kauuuu
 and mak aku tanya
"kau berjoget, menari buat maksiat ni, dhuha kau buat tak? baca al-quran tak?"
adik aku geleng kepala, terhibur tgk aku menari tarian High School Musical Dan Mohabbatein
perghhhhh ayat mak aku tu memang pedas! tu yg termenug seharian ahhahaahha
kadang-kadang diam itu perlu, dengar isi hati kita cakap, tanya iman kita APA KHABAR?
kadang-kadang menangis itu perlu, tanya diri, Ya Allah apakah pengakhiran hidup ku? dan mengenang kan kembali dosa
TAPI INGAT!
setakat menangis dan termenung tanpa ada usaha untuk menjadi lebih baik pun takde guna, 
jadi pasakkan dalam hati sentiasa nak jadi lebih baik dari semalam :)
segala ujian yg dtg dlm hidup
untuk ajar kita, bahawa Allah Maha Kuasa, ada yg Maha Hebat 
untuk hapuskan dosa kita
untuk mematangkan diri kita
untuk sedarkan kita, kita ni hamba, ada Pencipta, tundukkan hati tu
untuk bersihkan hati kita
sabar dgn ujian yg menimpa kerana ujian itu kemuncak segala sifat mulia,
sabar itu datangnya apabila, kau diam tanpa mengeluh, kau mengadu pada Yang Satu,Allah s.w.t
ramai yg salah anggap erti sabar
 bila kau menyebut salah org itu kepada org lain lalu kau kata "aaaah sabar jela"
tettt!! tu bukan sabar!

jadi kekal tabah dan sabar okay ukhti?
#sisterfillah
#prayforsabah
#hambaAllahDiUji
#Muslimahgagah

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...