kematangan seorang wanita

hyeeee wakkkkkk doyok
ya Allah lamanya tak story moryy dgn uolss, today kita santai-santai saja la yeee?
dulu masa tak matang, zaman baca novel, aku yakin korang mesti berangan nak kahwin kan especially yg tengah hangat bercinta mesti gatal menghelar ? alaaaaa ngaku jelaaa
*pssst mcm ada pengalaman jeewww
tak dinafikan perkahwinan memang indah  
bersanding, honeymoon, loviey dovey
kebanyakan kita hanya nampak keindahan dan kebahagiaan GERBANG PERKAHWINAN
tapi tahukah anda akan tanggungjawab yg perlu dipikul begitu bsar ? *pliss laaa aku taknak bajet mcm dah kahwin beranak 10
kata-kata mak aku paling berkesan
"mak kenal abah, siapa abah sebenarnya bila dah 10 tahun bersama" *ayat ni terkeluar lepas dengar berita adam AF bercerai lepas 8bulan kahwin *melodi oh melodi
ini juga bertepatan dengan kata-kata prof.muhaya yakni guru prof.shima *tuih tuih
"bercinta lah 10 tahun lama mana pun kita takkan pernah kenal si dia yg sebenarnya melainkan kita berkahwin dan duduk sebumbung dengan si dia" *deep
hash tag fikir sejenak
so nak cerita mcm kakak sedara aku ni, I call her kak oya
she's pharmacist, umur 25++ 
so sangat sesuai untuk berkahwin kan ? but she still not married yet,
and now aku dengar die tengah kumpul duit untuk pergi umrah togetehr with her family
mak die dah bising suruh kahwin
and jawapan die "alaaaa mak, oya muda lagi"
hahahahaha aku faham situasi die, working,family,commitment as muslim,umrah haji
tang ni nak higlight APABILA MATANGNYA SEORANG WANITA
dimana seorang wanita itu perlu memikirkan tentang tanggungjawabnya terhadap sang pencipta, terhadap keluarga, kerjaya dan diri

yg kita ni baru lepas spm berangan nak kahwin oh come on *jodoh Allah dah tetapkan tu lain punya cerita
yg nak sentuh ni yg dok sibuk ber-couple haaa fikir-fikir kan laaaa

tak dinafikan aku pernah terjebak, oh come on siapa je yg perfect ?!!!!!
so conclusion, bukan nak cakap jgn kahwin awal kalau dah jodoh nak buat mcm mana kan ?
just nak pesan time muda,kuat,ada masa banyak,aktif, remaja, ni la kita kena kejar semua
yakni kerjaya,buat ibu bapa kita happy, buat umrah dan haji, after semua stabil at that moment we MUST settle down (get married) jugak sebab
rasulullah pernah bersabda yakni, baginda takkan mengaku umat jika seseorang itu tolak untuk berkahwin
berkahwin itu kan satu sunnah :)
#love ALLAH
#love RASULULLAH
#cinta sunnah
 

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...