interview PASUM


so sekarang baru la aku berani nak share pasal interview PASUM (Pusat Asasi Sains Universiti Malaya)
since 24 mei, sabtu minggu depan in sya Allah aku akan daftar masuk PASUM
subhanallah

so kenalah ada pengenalan kan?
first-first dtg, parents kene tunggu bawah khemah aku dengan gagahnya memberanikan diri naiik tangga bangunan PASUM, double woow sangat ramai, so cek nama, bilik iv ke-3, then tunggu depan pintu dewan, sangat sesak hokaaayyy

tepat 2.30, pintu dewan bukak dan bolehlah masuk, then sign la nama korang menandakan korang hadir IV
first step masuk pon dah mcm "wooow" sejuk mcm kat dalam fridge tempat simpan ikan,ayam
sangat sejuk dan besar, 

tunggu semua dah masuk, okay aku skip
aku punya turn pukul 4, can you imagine it ? bertapa beku aku dalam dewan tu
tambah lagi kiteorang dihidangkan dengan cerita FROZEN okaaay sangat sesuai 
yg gempaknyaa sementara korang tunggu lama-lama korang dihidangkan dengan movie, ala-ala wayang, siap tutup lampu (pliss jgn expect mcm pawagam) so takde la nervous sgt, terlampau syok tgk cerita frozen smpai aku tak sedar yg aku tengah tunggu turn iv kahkhakha, sekali nama kena panggil ketar-ketar wooh

so inilah kemuncaknyaaaa
sebelum masuk dewan korang kenalah tahu siapa nama panel *take note okaaay
masuk bilik iv bagi salam
masa time aku haritu, kiteorang grouping ada 6 orang so aku wakil bagi salam
*haaa tang ni nak highlight korang cube tonjolkan diri okay ? buat la apa yg patut senyum,salam 

so time aku haritu ada 3 panel ohyaaa wajib speaking yeeee

panel 1 : have a seat, okay now introduce yourself,  start from you
aku : (bagi salam,your name,pekerjaan ibu bapa,sekolah mana,hobby and ambition) *intro ni panel dah bagi guideline, bagi pendapat aku, elakkan cakap pasal nama ibu bapa,nama adik beradik, yg mcm remeh-temeh sila elakkan, actually kat tangan panel tu semua detail pasal kita dah ada, so bgi tau benda yg boleh menarik perhatian dieorang, contoh aku jwab

me : I'm ex-student of MRSM Pengkalan Hulu, where my MRSM is very popular with it strict discipline, im very active in playing netball and my ambition is chemical engineer *grammar aku teruk

(pendek dan sangat simple, kalau korang hebat lagi boleh je tambah tapi ingat jgn melalut)

panel 3 : *die bacakan task dan dalam 2 minit korang bincang, dan salah seorang kena bentangkan
 tang ni korang kena pandai cari peluang, time grouping ni la korang kena tunjuk power, time ni panel semua perhatikan cara korang communicate, leading, giving opinion

aku sangat malang sikit tang ni sebab aku tak berapa paham sgt task die then bincang pon sgt sekejap, tapi still aku dapat idea, then masa nak bentang tu panel tu tnya
"so who want represent for this group ?" yg lain semua diam, sesi jeling-menjeling sekali
aku pun angkat la tangan, bentang la apa yg korang bincang, then sedah pasti die akan psiko korang, but chillek jeeee, senyum dan jawab dgn munasabah, 

lepastu panel akan terang sikit pasal PASUM and dieorang akan tanya serba sedikit pasal PASUM, so get ready, time ni pun aku malang jugakk, wahahahahah aku tersalah information, aku agak konfius sikit pasal pointer, so jgn jadi mcm aku make sure korang faham betul-betul pasal PASUM hehehhehhe

last question from panel 2 : please convinced me, why i should choose you ? because till now I didn't see an outstnding student, you alls just like common student *haaaa pedas kan ? hash tag sentap nyahh

so tang ni memang aku mengangkat bakul sendiri dengan bersungguh-sungguh, jelas kepoyowan aku, wakakaka, grammar jgn disebut sampai berkerut dahi panel 1 tu nak faham apa aku cakap al-maklum aku punya slang english british yg sgt pure eceeeh wahahahahha but Alhamdulilah aku dah prepare text nye, tu yg lancar aku ber-speaking, yg penting korang kena CAKAP!!!! 

ohh yaaa, fail sijil langsung die tak cek, hadoyy sedih jugak laaa, dieorang taktau betapa penat aku nak dapatkan certificate english communication tu T_T die longgok semua fail di tepi dan hanya tengok kertas yg ada pada tangan depa sahaja, nasib badan, sokayy brader USAHA TANGGA KEJAYAAN biar Allah sahaja menilai kesungguhan korang :) okay ? 

interview nye sangat lah sekejap kalau nak dibandingkan dengan masa nak menunggu giliran 
rasa mcm nak guling-guling sebab geram, tak sampai 30 minit, aku estimate dalam 15 minute je nyah?
menunggu 3 jam, hmmm datang jauh, awal pagi, takpeeee biarlah Allah sahaja yg menilai kesungguhan korang pasti tak rugi *untungnyeee kita sebagai hamba kepada yang Maha Memberi dan Maha Penyayang 
dont you feel like that ? hayatilah dan renungkanlah :)

lepas habis iv sangat lah lega dan bertawakal, sebab nak ikutkan yg datang tu semua hebat-hebat broo, muka semua confident, yg dtg tu pun bila aku tnya

"awak serious ke nak UM?"
nak tahu dieorang jawab ape ? 
"alaaa UM ni just back-up jeee" 
rasa nak meraung jugak la aku mendengar nyeee, rupa-rupanya dieorang dapat tawaran MARA and JPA
hambooi tahniah la nyaahh, tabik spring!!!!! sumpah hebat dieorang ni

so apalagi tawakal, Allah je yg mengetahui segala yg terbaik buat kita
pernah jugak terdetik
"ya Allah kalau aku tak mampu survive kat PASUM aku harap dapat tempat lain, tapi aku teringin sgt nk msuk PASUM, tapi tapi tah laaaaa, aaah ya Allah aku berserah" hahahah nampak tak kecelaruan aku heheheh
so banyakkan solat hajat dan dhuha ye supaya tenang hati kita :)





No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...