shima suka berpolitik, tak suka berpoligami


sebelum bukaknya sem 5, aku ditawarkan dengan macam-macam jawatan dan aktiviti untuk diuruskan
pada mulanya aku agak ghairah dgn tawaran tersebut, bila aku fikir-fikirkan balik
aku tak nak 'mental koyak' macam first year dan second year kahkah

jadi, aku tapis segala tawaran yg diberi mengikut kemampuan diri
Alhamdulilah result sem 4 aku agak memberansangkan maka aku agak 'confident' untuk kembali aktif semula
bukan senang woii nak naik balik bila dah jatuh tersembam
aku ambil mana yang boleh beri manfaat pada diri dan orang sekeliling aku
dan ada juga yg aku terima sekadar untuk membantu

*atottoo

dan sebelum tutupnya sem 4, aku sempat sembang dengan beberapa orang senior

"kak, agak-agak masuk third year nanti busy die macam mana ek?
"erm, mcm biasa je, macam skrg ni (tahun 2)"

"second year memang tough, dah masuk third year korang relax sikit" -bro lejen

ya tuan-tuan puan-puan, testimoni ni memang tak boleh pakai


Aku ingat aku sorang je yang rasa 'high pressure' masuk sem 5 ni
rupanya budak-budak fourflat yg lain pun nampak stress
(tapi stress dieorang pun tahap relax aku)

aku punya la gelabah dan 'depressed' dan stress sampai rasa mual-mual dan hilang selera makan
korang pernah rasa sampai tahap tu ?

jadi,
apa yang aku stress kan ?

well, takde benda nak disalahkan pun, berbalik kepada salah diri sendiri yang tak pandai urus masa
bila genap setahun pengajian, macam biasa 2 minggu pertama jadual harian aku akan berterabur,bersepah, melayang tah kemana 
assignment week 1-3 aku bertangguh, masuk kelas tidur dek kerana mengecat banner sampai lewat malam, lambat catch up bila lecturer terang kat depan.
dah tidur apa yang kau nak fahamkan kahkah

 2 minggu awal sem merupakan kemuncak
Pilihanraya Kampus

sebagai mahasiswa yang cakna politik dan isu semasa dan mengambil berat akan hal-hal kenegaraan ini maka menjadi satu tanggungjawab  untuk aku laksanakan misi jentera 

*muntah hijau

k tu semua poyo bhaii
aku tak minat politik, jiwa ana jiwa tarbiah kikiki
tapi ya betul, aku tak minat politik-politik ni
tapi disebabkan aku faham akan peri pentingnya
bila bergerak kerja tu aku memang dengan rela laksanakan tugas yang diberi

it about understanding bro, not passion

bila sebut passion, ibaratnya macam main Netball
kau gian nak main lagi dan lagi, theres no such thing 'I have sacrifice everything for it'
malah kau tak sedar yg kau dah buat segalanya untuk benda yang kau suka kan tu
ataupun
ibaratnya, bila kau dah angau dengan seseorang sampai kau tak sedar yang kau dah rendahkan martabat kau sebagai seorang lelaki
*k tetiba

but when it come to understanding
you will sacrifice your time, energy for it
it hard to do, it hard to 'willing' yourself for it
but you just enjoy do that thiings for the sake of others :)

don't you see the difference ?

jadi, bila dah banyak involve benda-benda duniawi ini
tarbiah dalaman kau memang agak tersasar

"shima, macam mana dengan amal fardhi kau ?"

*zaapppp!!

macam dihiris bhai hati ni

*tunduk *geleng kepala

"so, kemana kau menghilang semalam ? puas dieorang cari kau"

(to be cotinued)

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...