vacation jom!

kalau kat kg memang xdpt line, setibanya aku kat pekan sungkai, berdoyon-doyon lah mesej wasep masuk
tiba-tiba ada group aneh terbentuk, 
"vacation apa pulak ni, bukan aku takjoin ke"
memandangkan rakan-rakan FP aku ni sibuk nak bereunion dan bercuti ke PD, aku tak join
sebab ada urusan penting, demi ummah terchenta aku gadaikan keseronokan dunia ecewaaaaaaaaaah
rupa-rupanya, vacation sepupu sepupi aku yg tercinta, hah! memang aku takkan lepaskan, setelah sekian lama
tak ber-gathering, ingat lagi masa kecik-kecik dulu, tido sesama kat rumah opah main sesama
atotototo comel kalah anak rozitah che wan yg bergelang emas 4k karatnya
plg aku terharu makcik aku siap telefon aku suruh join dan dia sponsor segala tmbng dan penginapan, duit tangan pun siap bagi
rezeki dari tuhan yg Maha Kaya, semoga Allah membalas jasa pokcik mokcik aku yg tersangat pemurah dan penyayang
aku beruntung, dikelilingi saudara mara pakcik dan makcik yg sgt mengambil berat tentang diri ku dan antara satu sama lain
yaaa aku beruntung, Alhamdulilah semoga Allah kekalkan kemesraan keluarga Hjh Normah ini
malah memandangkan juga ada saki baki cuti honeymoon lima bulan aku ni, aku manfaatkan sepenuhnya selain bisnes
tempoyak aku yg makin maju dan mendapat pujian rakyat jelata kahkahkah
*****
DAY 1
smpai ktm ipoh pkul 4:30 pg, pkul 5 train smpai, wawahhhh awalnya, kiterong dgn jakunnya smpai ktm
tak guna pintu masuk utama, tau guna pintu apa?
pintu yg kena lalu jamban wanita tiba-tiba tembus ke rail keretapi
hanya mampu tergelak melihat kebijakan kami kahkahkah
dgn harapan nak tido lena dlm ets rupanya ktm mcm nk ke shah alam tu, perghh sakit pinggang
apapun Alhamdulilah selamat sampai
then terus menuju ke hotel, aku siap bayangkan hotel tepi pantai ala bali, hard rock hotel pun jadi
apa jadahnya aku ni berangan ke pluto, trip ni pun org bayarkan! maka bersyukurlah
dari luar hotel budget tu kelihatan suram, mcm rumah pusat urut-urutan hahahaha
sekali tgk bilik, kalah hotel kat bali tau! *aku tipu
tapi memang lengkap la, memang tabik, maka jgn menilai dari luaran sahaja, lihat dgn mata hati cehhh
terus kiteorng ke ESCPAE PLAY, sorgaaaa dunia banyakla kau punya sorga
badan sakit sakit, jalan kengkang, lutut lebam, mana taknya
dgn tak workout,tido makan tido mkn melantak berbulan kat rumah
tak warm up, terus lenjan bendalah tu, tak cool down
kau ingat senang nak jadi 'oreng uten'
maka bersyukurlah lagi kerana menjadi manusia yg berakal dan beragama huhuuuu






tapi memang sgt enjoy to those yg sgt suka outdoor like me!
ritu boleh tahan penatnya ber-jungle trekking kt sg chilling, tapi ni lagi mencabar la
so jom sadokan diri di escape play *promoter bertauliah
balik je hotal tangki bocor, perghhh dengan lapor nye, maka melantak meggi, ni la indahnya trip org bujang
kehkehkeh
mlm tu ronda-ronda pasar lambak, tido kau jgn tnya, tido mati yg indah, dgn sengal-sengal di badan
nimat nya tidurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
*****
DAY 2
bangun pagi tgk jam pukul 11, terkejut beruk, beruk pun tak terkejut mcm kiteorng
tapi jgn risau, kami telah dididik dari kecil mnjaga solat, solat subuh kami tak tinggal kayy
cuma amalan tido lepas subuh tu ehemmmm hampeh sikit maka jgn ikut yg itu ye, ambil yg jernih je
lagipun pagi tu mmg hujan lebat so xboleh nak buat apa tu yg tak lena kehmain, siap-siap
pergi pekan makan tengahari kat restoran kapitan, nasi kandar dan nasi briyani la coppra die
memang cengginiii *ibu jari ke arah langit
then teruskan perjalanan menuju Penag Hill naik HO-HO or HOOP ON HOOP OFF
rupanya byk lagi tempat yg kiteorng tak lawat, aku teringin nak pergi kedai lebah tu beli madu
ermmm nyummmmm aku suka madu, nak pergi kedai cekelat i love choclate nyummmmmm
takpe takde rezeki, lain kali la
naik train atas bukit, sgt nostalgik, dulu masa kecik train ni kehmain lembap menyiput, sesak,panas takde aircond
skrg kehmain canggih, pilot nya pun hensem ehhh
kat atas posing posing ala ala dak dak hipstur hipsturr











dah lewat ptg pergi mkn kt CATCAFE yg tgh trending skrg, akak akak sedara aku yg cntik molek ni
memang eksaited memandang kan dieorng memang pencinta kucing, mkn kt situ punya la mahal namateyy
minum je dah 50 rggt plusplus bru tmbh kntg goreng around 70 rggt kiteorg belanja kt cafe tu
memang TAK aku nak mkn kt kedai tu lagi kahkahkah
untk pngetahuan umum
aku cinta kucing tapi
penggeli kucing jua, aku tak minta dilahirkan cacat sebegini, yaa cacat apa geli kucing, tgk abu hurairah
sampai digelar bapa kucing, 
maka aku pun terlompat-lompat mengalahkan kucing, die mcm automatik tau, kalau kucing tu sergah or menghampiri aku
aku automatik terkejut mcm beruk, taktau kenapa, bukan sebab nak menggedik, yaa mungkin ada yg beranggapan
"alaaaa nak gedik je tu, terjerit jerit jumpa kucing"
korg tak paham, smpai bila-bila korg takpaham perasaan kami yg gelikan binatang berbulu berkaki berkulit bersayap
berantena bergigi dan bermata *merajuk
tapi sifat belas ikhsan terhadap binatang tu masih ada, Alhamdulilah
so aku tgk dari luar je kucing-kucing tu, sgt comel, hebat betul ciptaan Allah ni :)
beruntung org yg berkebolehan bermanja-manja dgn kucing, maka bersyukurlah
itu pun satu nikmat tau, tak semua org mampu peluk kucing, kalau aku peluk kucing
memang tercabut hidung aku, maaf saya alergik bulu binatang :')
mlm tu jln jln kat street, mcm dlm kl gangster punya jln tapi kali ni takde gengster dan pelacur
yg ada hanya pelancong dan pengembara seperti kami *winkwink
mlm ditemani dgn lampu-lampu jln, aku amati setiap pelusuk kedai yg unik dgn bentuk kedai lamanya
ramai jugak org mlm-mlm mcm ni, apa kau ingat semua org mcm kau ke shima? layan cerekarama then tido?
kuikuikui tak produktif langsung masa mlm aku, aku perhatikan org sekeliling,
aku agak terkejut melihat perempuan bertudung yg mulutnya berkepul kepul asap, seperti bangga
"aku ada asap kt mulut, kau ada?" dah mcm dinosor aku tgk, kalau dinosor keluar api yg ni keluar asap haaa mcm  tu la
semoga Allah memberi mereka hidayah, usya mat saleh minah saleh, tah apa la yg ada kt negara aku ni
aku pula sgt teringin nak melawat negara mereka, agaknya tulah reaksi mereka bila aku jadi pelancong kt negara dieorng nnti
hukum alam
pastu kiteorg berusaha cari kedai burger yg sibuk dok pumpang oleh akak bas ho-ho tu
kata ada burger sedap, kehmain kami jln jauh at last just jumpa stall burger biasa mcm burger otai blakang 
rmh aku masa kt mnjg dulu choii
last last order char kuey tiaw, jadahnyaaaaaaaaa laaa, mcm saja cri penat je jln jauh cri burger
ibaratnya kau dahaga tahap namatey tapi kau minum *troll takmenjadi
*****
DAY 3
kali ni bangun awal, pkul 9 pgi dh bgn siap packing brg trus pergi pekan
kami plan nak pergi art street nak bergambar ala dak dak hip-sturrrrr
tapi tak kesampaian sebab mkn byk masa kt jalan, dgn jln jem, dah la nak kejar tiket pukul 5
nak kejar ferri lagi, hishhh berbulu rasanya
takpe takde rezeki, lain kali la
so just shopping kt gurney mall, makan nandos
haaaa ni first time aku mkn nandos, aku mmg taktau nandos ni mcm mne
mcm mekdi ke mcm kfc ke.. rupanya die mcm kenny roger
ayam die special, tapi aku pergi order grill chicken wrap, 
perghhhh memang menangis aku makan bukn sebab terharu tpi sebab pedas yg tak terhingga
aku bru order mild bukan peri-peri hot, agaknya cair small intestine aku
memang kenyangg bakhangg sedawa smpai ptg still rasa peri-peri di tekak kehkehkeh
maka berakhirlah percutian kami dgn izin Allah :)
terima kasih sebab sudi membaca dan melayan kerenah penulisan saya yg tunggang langgang
still xboleh lawan inche gabban punya line story ehiks!

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...