Pengajaran 2017


dear myself, please take note a few important things

tolong lah wahai diri, jangan ulang kesilapan ini pada sem akan datang
kau tinggal 3 sem lagi shima, so please, manfaatkan, and do the best 
I know the things get hard
hakikatnya kau boleh je buat
buktinya 
sekarang
kau masih berdiri teguh (meskipun atas pagar, kahkah)
kau akan selalu akan terasa untuk berputus asa

tapi jangan pernah lelah untuk memujuk diri
"aku bleh buat, aku boleh buat"

so here the important things yang aku kena selalu ingat dan jangan ulang !!!

  1. jangan bertangguh, makin besar, aku perasan diri aku ni makin suka bertangguh. dulu kau tak macam ni shima !!!! mana kau dapat negative vibes ni!!
  2. jangan 'berangan' dalam kelas. please fokus macam kau fokus dalam kelas zaman PASUM dulu. kau antara student di cop "BUDAK-JARANG-TIDUR" so please!! aku nak kau yang dulu shima!!!! FOKUS!!! (maaf, aku bermonolog)
  3. stop wasting your time with the social media. please make a limit. scroll fb insta after class and waktu petang only!!!!
  4. habis je satu topic dalam satu hari, make revision! jangan tunggu at the end of the sem baru nak catch up semua. I can feel the pain right now T_T (dulu kau tak macam ni shima!!!! mana shima yg study hard?!!)
  5. cergaskan badan. pergilah jogging petang-petang! sem depan apply kolej! kahkah bru senang nak jog
  6. eat healthy food, no more meggi (mana pergi prinsip hidup kau SAY-NO-TO-JUNK FOOD-INSTANT FOOD ni?!!) 
  7. be more positive. Dear myself, selalulah berfikir baik kepada apa yg berlaku, apa yg terjadi dan sentiasa berprasangka baik dengan org. kau tak suka org judgemental kan? so jangan suka judgemental!!

konklusinya, I have to get back on my track!
ya banyak dah aku tersasar dari DISIPLIN dan PRINSIP hidup aku
which is disiplin ni aku dah prakttik dari zaman sekolah menengah
makin dewasa aku makin longlai, jauh menyimpang dan tinggal segala disiplin diri ni

aduhh

tapi one thing yg aku suka sem ni adalah
aku tak tidur lepas subuh!!
(compare to last sem, aku kerap tidur lepas subuh, sebab kolej dekat dengan tempat kuliah, bila dah duduk luar nak mengelak dari jem keyel yg teruk, maka aku takkan sesekali tidur lepas subuh!!!)

ok please keep it up




No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...