Rumah Tumpangan Anak Yatim dan Miskin

aku dan rakan tidak bersetuju dengan nama komersial yang diberi untuk rumah kebajikan tersebut
letak lah
Rumah Permata Harapan Bangsa & Agama 
ke
barulah semangat sikit penghuni kat rumah tu
hadoyyyy
*sekadar pendapat dan cadangan
maka mana-mana badan NGO nak tubuh rumah kebajikan
PLEASE! IM BEGGING!
letaklah nama yang sesuai kerana itu suatu doa :) *peace
ok so ini siri pertama kami (geng Social Engangement Budak Chem Engine) collaboration with Society Petroleum Engineer
siri kedua bakal menyusul minggu hadapan di Rumah Anak Kesayanganku di Rawang
ahhhhhhhhhhhhh
sayangnya aku kat kanak-kanak ni
manja sangat
walaupun nakal dan hyperactive
tapi kalau dilayan dengan kelembutan sangat manja dan boleh dengar kata je mereka ni
cuma mereka tiada pantauan dari ibu bapa
dekat sni terbit rasa syukur yang tak terhingga 
aku masih mempunyai nikmat ibu ayah yang penyayang
yang menitikberatkan soal agama dan pelajaran
adik-adik ni semua ada cita-cita yang besar
bila ditanya apa kerjaya pilihan mereka
"saya nak jadi doktor!!" *penuh semangat
"saya nak jadi angkasawan!"
"saya suka sains!"
"saya suka haiwan!"
"saya nak jadi polis"
dan kebanyakan mereka ingin menjadi GURU!
mulia cita-cita tu
dan tidak kurang pula ada yang bercita-cita nak jadi USTAZ!
memang ada gaya
menyesal pulak aku tak bergambar dengan 'adik ustaz' ni
dengan bersongkok, berbaju kolar, ya kemas, persis seorang 'ustaz moden'
ciaa ciaa ciaaa
cuma........
bila ditaya bagaimana dan apa usaha mereka untuk capai matlamat dan cita-cita
mereka hanya diam dan geleng kepala
seolah-olah ada tembok yang besar menghalangi mereka untuk menggapai impian yang mulia itu
sayang
aku berfikir sejenak
tiba-tiba sebak
aku hanya mampu tolong mana yang mampu 
iaitu
NASIHAT DAN DOA
mereka ni hebat
sgt aktif di sekolah ada yang wakil sekolah dalam aktiviti sukan, seni, hafazan
perghhhh aku dulu pun pasif budaknya kahkahkah
cuma surrounding mereka agak kasar
sesama rakan mereka 
seringkali bertengkar tak kira lelaki mahupun perempuan
cuba kami leraikan pergelutan yang berlaku
"biasalah budak-budak"
*detik hati kami
bila aku imbau semula zaman kanak-kanak aku
pernah je gaduh sampai menangis-nangis, tambah pulak aku ramai kawan lelaki sepermainan
memang agak kasar zaman kecik-kecik dulu
takde beza sgt pun aku(di zzaman kecil) dgn mereka yg sekarang lebih kurang
tapi yelah agak kekok situasi 'kekasaran'  itu apabila dah di sapa cik Hidayah dan Mr.Tarbiah ni
ciaaa ciaa ciaaa poyo
dan pelajaran yang amat berharga yang aku belajar dari sini ialah
PENTINGNYA ASAS PELAJARAN DARI INSTITUSI KELUARGA
benarlah generasi yang hebat lahirnya dari sebuah keluarga yg hebat
dan JELAS
wanita itu madrasah untuk anak-anak nya
dan lelaki itu pembimbing bagi sesebuah keluarga

baik madrasahnya, baik pembimbing nya
maka baiklah generasi itu
subhanallah
ok sekian!
inilah destinasi kami!

 one of the game that we conducted apatah namanya yg penting rules die tangan semua ingat dgn tgn kawan, duduk and suddenly kene berdiri sepantas yg boleh!
para fasilitator 




 sesi belajar!




antara hasil experiment yg dijalankan

game tepuk tepuk, game ni jugak yg menjadi perhatian kanak-kanak, layan~~~

santuni kanak-kanak :)

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...