welcome to university life

lawatan di jabatan kimia, fakulti kejuruteraan UM




baru minggu pertama dah ada exam *Lejen
yang paling best, our lovely Dr.Yeoh ni sgt la comel
dia sgt happy go lucky orgnya, and!

RAMAI SENIOR TAKUT DGN SOALAN EXAM DAN LATIHAN 
yang dia bagi, masa time 
sesi buddyz, kebanyakan senior semua ckp pasal Dr.Yeoh
kahkahkahkah memang LEGEND

first week masuk kuliah memang heaven, every subjek just terang pasal
learning outcome, dengar mcm
"hak eleh"
but the end trust me, kalau kau catchup semua learning outcome dia, korang
takkan g\hadapi masalah
"apa function do aku study bendalah ni"
or
"apekenbenda aku belajar selama ni?"

maka ber-huhu

ok sambung
exam tadi cerita dia mcm ni

first time Dr.Yeoh masuk class kiterong bersuai kenal antara satu sama lain
and Dr.Yeoh ni sgt details org nya, and die sgt care pasal student, and he try hard to know
everyone in the class, walaupun hampir 80++ org *tabik

so memang enjoy la selama sesi perkenalan tu, mcm mcm gaya ice breaking Dr.Yeoh buat
and die terang serba sedikit rules during his class

then sebelum class bersurai, die cakap
"ok jumaat ni ada test"
and kiteorng was like

"aku nak baca apa do? 4bulan aku tak sentuh nota"

lepastu malam, class rep kiteorng wasep, die cakap
"revise all things yg kita pernah belajar time matriculation/asasi/stpm"

so ada la yg merengek
"in one night?"
"woi bapak aahh"
dan ada yg dah give up
"layan FIFA jom mlm ni"

nni memang stok-stok dak dak porplet ahh ni

so reason knap Dr.Yeoh buat exam tu adalah
  1. kebanyakan budak chemical engineering rata-ratanya result yg cemerlang, hampir semua dpt 4.00
  2. die tak percaya A yg kiteorng dpt time asasi,stpm mahupun matriks
  3. nak tengok tahap kami
memag soalan die pasal the basic thing in chemistry and physics actually, tapi tula
nasib, kalau selama ni kau ikhlas belajar sebab nak tahu benda tu, kau memang GOOD-LUCK
tapi siapa yg "aku belajar sebab exam"
memang ingat hangat-hangat tahi ayam *error peribahasa

so mcm aku, memang redho,
awal awal mukaddimah soalan aku macam
"weh aku ada belajar ke benda ni"
*sedih

tapi memang bila aku usya keliling, semua pakat termenung menatap siling kuliah
yg tiba-tiba nmpk indah semacam, memang mostly bersihla kertas soalan tu lulzzz

and senior pun pernah ckp, kalau assesment from Dr.Yeoh memang kebanyakan
ada je yg tinggal satu muka, mula-mula kteorng tak percaya, sekali kena batang hidung
hahahhahha walaupun basic memang MIND BLOWN !


jujur cakap, cara belajar kt asasi memang sgt lah jauh cara belajar time degree
kalau dulu  kenyang disuap, kat sini kebulur nak ilmu, cari sendiri
kalau dulu, sgt seng nak jumpa lecturer kat sni agak payah, memandangkan lecturer
org-org hebat yg ada byk komitmen
so kau sendiri kena cari smpai dapat
nasib ada google, byk sgt membantu *adoi

oh satu lagi
kebanyakan org ambil chemical engineering sebab suka chemistry
TETTTT!!!!
takda kaitan langsung
everything about physics and math, untuk first year 0.1% chemistry la
tapi in sya Allah second year jumpa subjek chemistry agaknya huhuuuuu

apa apa pun selamat maju jaya buat rakan-rakan se-medan perjuangan
semoga kita kekal tabah dan cekal, ups and downs tu perkara biasa
jangan mudah serah kalah, lawan dan jihad menuntut ilmu itu satu perjuangan
maka teruskan berusaha 

kemon babe
kita ada Allah, semua benda kita buat kerana Allah pasti takkan kecewa

pesanan ni untuk diri aku especially yg skrg tgh down, sbb susah nak paham
mungkin agak tepu kepala hotak aku ni setelah sekian lama, ditambah
dgn bahasa lecturer yg english die tahap nation speaker
huhuhu

doakan aku ye kawan-kawan, 
friends till jannah
#PerjalananMasihJauh
#TeruskanPerjuangan
#BudakEngine
#AllahuAllah

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...