Catch Us If You Can versi Malaysia

this novel is written by profshima, the story was started when Shima (not the real name) planned a Great Escape with her beloved Granma from being seperated with authorities~~~~~~~~

#cerita di atas tiada kaitan dengan yang hidup dan mati

setelah 2 hari aku 'berkampung' di HOSPITAL TELUK INTAN menemani my GRANDMA(sebelah abah), Puan Esah Binti Gani. Allah menguji beliau dengan menarik nikmat kesihatan, iaitu Allah uji beliau dengan menghidapi demam denggi, subhanallah
as my makcik sedara sebelah emak asked "nak pulak akak jage opah?"

the reasons......
masa kecik-kecik dulu, zaman Tuk Nadur dahulu kala, kalau mak abah busy kerja opah and atuk akan jage kiteorang(aku dan adik) so setiap kali nak pergi sekolah agama opah selalu bekalkan kiteorang makanan, sooo kiteorang suke sangat bila opah ade,opah jage aku time sakit. time tu tangan aku berjahit sebab pecahkan kaca (masa aku kecik dulu aku ingat kan aku ni kebal biasalah pengaruh DVD) opah and atuk selalu tanya khabar pasal kiteorang, opah and atuk jugak selalu bagi 'mainan' kat kiteorang, 

sweet kan ?
so cucunya sekarang dah besar, time ni la aku rebut peluang nak balas jasa mereka :) 
"walaupun jasa mereka takkan terbalas" my mom said
sepanjang aku jaga opah aku, apa yg aku dapat lihat opah aku jenis yang tak suka menyusahkan orang, 

contoh situasi 1
opah : opah nak pergi bilik air kejap, opah boleh pergi sendiri, takpee (sayup-sayup suaranya)
aku : *melihat opah dengan penuh kasihan
opah : *jalan terhuyung-hayang dan hampir tumbang
aku : *cepat-cepat capai tangan dan ampu badan opah
opah : haih~~~ pening pulak dah
aku : opah.... opah taksihat lagi ni, jom akak teman

situasi 2
aku pun ketiduran di kerusi malas, tengok opah pun dah tidur, tidur punya tidur, dalam pukul 2;30 pagi aku tersedar opah baru balik dari bilik air
aku : eh? kenapa opah tak kejut akak ?
opah : takkpeeeeee, akak tidur laaa
start that moment, aku dah tak tidur, takut opah pergi bilik air sorang-2 sebab doktor pesan opah takboleh banyak jalan, kalau jatuh takut pendarahan
subhanaallah, sayup je aku pandang muka opah aku, kesian tengok opah, opah tak pernah sakit sebelum ni, fyi opah aku jenis yg jaga pemakanan *take a note TOLONG JAGA PEMAKANAN ANDA

so  pengajaran yang boleh aku share kan disini :-

1) berbaktilah kepada orang tu (ibu ayah opah atuk) ketahuilah duhai sahabatku mereka telah banyak berjasa sepanjang kita membesar, kepada yang sudah tiada orang yg tersayang takde jalan lain, kita hanya mmpu mendoakan mereka, doa dan doa, DOA kan senjata mukmin ? :)

2) manfaat lah masa sihat ni dengan beribadah kepada Allah,  beramal soleh, buat kebajikan ketahuilah duhai sahabat,  bila Allah tarik nikmat sikit dari kita, subhanallah merana kita, jadi banyak kan bersyukur yeeee :)

3) tolong jaga pemakanan yee sahabat, kepada yang anti-vege like meeeeee hehehehehhe paksa-paksa la diri tu makan sayur yeeeee mulai SEKARANG!!!!!! badan sihat boleh lah berbakti kepada agama, keluarga dan negara, insya Allah 

sedikit informasi tentang demam denggi :-
1) banyak kan minum air, minum air satu tong digalakkan. :DD
2) elakkan banyak berjalan, dan dapatkan nasihat doktor dengan segera
3) darah kuning@platlet anda automatik akan menjadi rendah dan ini akan menyebabkan senang berlaku pendarahan
*nak ikutkan ilmu biology yg aku ada, darah kuning tu blood plasma ek? mohon budak A+ biology bagi penerangan HAHA

 so tips untuk menaikkan darah kuning :-
blander ubi yang isinya warna purple > tapis > air tapisan campurkan dengan susu cair (yg dlm tin tu or apa-apa susu le) > bubuh gula > baca  bismillah > selawat > minum > tawakal
dalam 2 or 3 kali minum insya Allah darah kuning meningkat
tips ni from uncle sebelah katil opah, memandangkan anak dia pun kene demam denggi, habis satu hospital aku buat kawan  hehehehe makcik-makcik dekat wad 4B tu semua peramah, pengajaran lagi satu bila korang jaga orang sakit di wad korang dapat menjalinkan hubungan silaturahim dengan masyarakat tau ? jadi jom berbakti!!!!!   :) 
sekian <3 :

No comments:

Abah, My Hero

sempena Hari jadi abah yg ke-56, aku nak buat special post untuk abah,  tak ingat aku bila kali terakhir aku ckp psl abah kt dlm ...